Kolhydrater.



Jag känner att det blev ett himla långt inlägg igår om vad som är viktigt att tänka på för att äta bra. Trots det har jag kommit på att jag missade en del. Listan med bra kolhydrater blev lite kort och självklart hör fullkornsbröd och gryn till bra kolhydratkällor.

Fullkornsbröd är tillsammans med ett proteinrikt pålägg är ett bra mellanmål och brödet får gärna innehålla både surdeg och olika sorters frön. Det danska rågbrödet är rikt på fullkorn och innehåller både surdeg och olika sorters frön. Ät med ett kokt ägg och lite groddar, mums :)
Till frukost är müsli eller gröt bra alternativ. Testa aprikosgröt imorgon, en riktig hit! Ät gärna en smörgås med proteinrikt pålägg eller ett kokt ägg till så har du en bra frukost. Din frukost bör gärna innehålla någon frukt eller lite bär.

Försök sträva efter att äta frukt eller grönsaker till varje måltid, då kommer du utan problem upp i din dagliga dos av frukt och grönt. Kom också ihåg att äta flera olika sorters frukt och grönt varje dag för att få i dig flera olika vitaminer och mineraler.

Jag fick en fråga om portionsstorleken på ris och bulgur som jag angett till 0,5 - 0,75 dl och då menar jag okokt ris eller bulgur. Vill du minska i vikt bör du välja den mindre mängden och istället öka på andelen grönsaker på tallriken. Är du däremot nöjd med din vikt och en person som motionerar regelbundet kan du äta den större mängden. Desto mer du rör på dig ju mer kolhydrater behöver du.

På morgonen och direkt efter träning behöver du extra mycket kolhydrater eftersom kolhydratförråden då behöver fyllas på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0