Superfrukost

Jag har blivit barnsligt förtjust i ekologiska torkade aprikoser och tänkte att det skulle ge underbar smak och sötma åt frukostgröten. När jag funderade över min frukost tänkte jag att det skulle vara gott att variera pålägget på smörgåsen, har ätit en massa ägg nu på slutet och visst är det gott men inte jämt. Eftersom min mage är som den är ville jag ha någonting vegetariskt som inte innehåller mjölk. Letade inspiration i min favoritbok "De gröna alternativen" och till slut beslutade jag mig för att göra en linspastej med smak av soltorkade tomater och rostad vitlök.

Jag gjorde pastejen igår och lade aprikoser med mera i blöt till gröten som jag sedan kokade i micron imorse. Tillsammans med ett par stora koppar grönt te fick jag en bra start på dagen med massa nyttig energi som jag höll mig mätt av länge.


Aprikosgröt

1 port.



3 ekologiska torkade aprikoser
1 msk vetekli
1 msk havrekli
½ msk linfrö
1 tsk kanel
2 dl vatten
1 dl rostad grynblandning

Hacka aprikoserna i småbitar och lägg dem i en gröttallrik. Tillsätt båda klisorterna, linfrön, kanel och vatten. Rör om och ställ in i kylen över natten. På morgonen tar du sedan fram tallriken och tillsätter rostad grynblandning, gärna en med frön i. Sätt in i micron 2 minuter och ät sedan gröten med kall mjölk.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Linspastej m. soltorkad tomat och rostad vitlök



½ gul lök
1 dl röda linser
2 dl vatten
1 tsk buljong utan jäst och socker
4 soltorkade tomater i olja
2 vitlöksklyftor
1 krm vitpeppar
1 krm salt

Sätt ugnen på 225 grader. Rosta vitlöksklyftorna med skalet på ca 10 minuter.
Hacka löken och lägg i en kastrull tillsammans med linser, vatten och buljong. Rör om och koka 10 minuter. Dela tomaterna i mindre bitar. Skala och pressa den rostade vitlöken. Blanda linser, tomater, vitlök och kryddor. Mixa till en slät massa. Smaka av med salt och peppar. Förvara pastejen i en burk med lock och låt kallna innan användning.

Tips!
Linspastejen passar även utmärkt som dipp eller fyllning i smörgåstårtor

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0