Osötad blåbärssylt

Blåbärssylt framkallar underbara minnen från barndomen. Jag tänker på frukost hos mormor på sommaren - fil med hemgjord blåbärssylt och hembakt bröd med messmör. Mums filibaba! Morfars pannkakor är också jättegoda med blåbärssylt och det är nog han som inspirerat mig att krydda denna sylt med vanilj för han hade ofta vanilj i sina pannkakor.

Jag har gjort en blåbärssylt utan socker som passar utmärkt till fil och pannkakor men även som marmelad till en god ost. Prova sylten med en god ost på mina fullkornskex.

Blåbärssylt m. vanilj

500 g bär
½ dl vatten
1 krm vanilj
½ krm natriumbensoat*

Koka bär och vatten i en kastrull - utan lock - i ca 30 minuter eller tills sylten är lagom tjock. Blanda natriumbensoat med lite av sylten och rör ner i kastrullen tillsammans med vaniljen. Häll upp i en burk och låt den svalna. Förvara i kylskåp.



* Natriumbensoat används för att öka syltens hållbarhet. I t.ex. lingon finns natriumbensoat naturligt och därför står sig lingonsylt bra utan några tillsatta konserveringsmedel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0