Vikt och välmående

Allt, allt, allt eller i alla fall i stort sett allt handlar om kroppsvikten nu efter jul och nyår. Det är sån fokusering på viktminskning och det framställs som att livet blir underbart bara för att du går ner i vikt. Självklart anser jag att vikten har betydelse för hur du mår men 5kg påverkar inte hela ditt liv. Är du kraftigt överviktig och kanske dessutom lider av högt blodtryck, diabetes och höga blodfetter så får du naturligtvis ett mycket lättare och friskare liv om du minskar till normalvikt.

Det jag menar är att när det handlar om vikt i kvällspress och veckotidningar så är det så gott som alltid skönhet det handlar om - att du ska vara smal för att det är snyggt, inte för att du mår bra av det.

Jag själv har resonerat på det sättet så jag vet vad jag pratar om. För ca 5 år sedan tänkte jag: "bara jag går ner 4 kg så kommer jag att må bra och vara nöjd med mig själv". Något år senare gick jag ner 6 kg som mest pga mina magproblem men livet blev knappast någon dans på rosor för det. Jag mådde bättre men det var inte pga att jag gått ner i vikt utan tack vare att jag fått ordning på mina magproblem. Jag åt regelbundet och undvek mat som gjorde att jag mådde dåligt.

Media gör mig så förbannad genom att fokusera på vikten så som de gör och jag önskade att de fokuserade på hälsosamt leverne. För hälsosamt leverne gör att du mår bra och en positiv biverkning av detta är just viktminsking.

Så nu när nya året är här - se till att börja i rätt ände. Små förändringar som håller i längden är det som är mest effektiv för ditt välmående. ´Sätt upp några RIMLIGA mål, både kortsiktiga och långsiktiga, som du kan sträva efter och kom ihåg att lära dig av din misslyckanden. Misslyckanden är INGET nederlag utan något du ska värdesätta och analysera för att lyckas nå ditt mål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0