Päron och cashewbröd

Idag fick jag användning av min fantastiska brödspade som jag fick av min underbart händige morfar. Vad skulle jag göra utan honom....?! Även om jag inte äter bröd själv just nu så tycker jag det är fantastiskt kul att baka och hitta på nya recept. Vi hade päron hemma som nästan var på väg att gå ut själva så innan det hände tog jag reda på dem till mitt brödbak. Hittade bortglömda cashewnötter i skafferiet också så jag kombinerade dessa två med det mjöl jag hittade. Det blev en succé!

Här är receptet!

Dag 1
100 g surdegsgrund
300 g vatten
180 g rågmjöl

Blanda surdeg, mjöl och vatten och låt stå på en varm plats över natten.



Dag 2, morgon
surdegen från gårdagen
400 g vatten
400 g vetemjöl
400 g ljust och fint fullkornsvetemjöl
200 g cashewnötter
200 g päron
20 g salt

Blanda surdegm mjöl och vatten på låg hastighet i 5 minuter och sedan 3 minuter lite snabbare. Tillsätt salt, nötter och päronet i små bitar. Kör ytterliggare 3 minuter. Låt jäsa övertäckt till ungefär dubbel storlek, 3-5 timmar.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i tre delar. Platta ut och vik kanterna in mot mitten, vänd den släta sidan upp och forma till en limpa. Låt jäsa ytterliggare 1-2 timmar.

Värm ugnen till 275º C. Sätt in en baksten eller plåt i mitten av ugnen och en form med vatten i botten av ugnen. Skjutsa in bröden i ugnen, gärna med hjälp av en brödspade. Spruta lite vatten med en blomspruta och sänk temperaturen till 250º C. Öppna luckan och vädra efter 15 minuter och sänk temperaturen till 200º C. Upprepa vädringen var 5:e minut i ytterliggare 15 minuter. Då borde bröden vara klara men använd gärna en termometer. Brödets innertemperatur ska vara 98º C. Låt svalna på galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0