Övervikt samband med lunch?

Jag har länge gått och funderat på om det finns ett samband mellan övervikt och små lunchportioner. Enligt min absolut ovetenskapliga studie av vårdpersonal så har detta ett starkt samband. Att övervikt och frukost har ett samband är ju faktiskt bevisat och det kan ju vara så att dessa människor som äter lite till lunch även äter lite frukost eller ingen alls. 





Att vara överviktig och äta lite beror enligt mig på två saker.
1. Du äter lite mat men mycket kakor, godis, snacks och glass etc.
2. Du äter så lite att kroppen kämpar för att behålla varenda kalori och kroppens förbränning är extremt låg.

När jag tar fram min matlåda så äter jag (utan att ljuga) ofta mer än dubbelt så mycket som alla andra, plus att jag äter ordentlig frukost och rejäla mellanmål. Jag tränar ju en del så jag behöver mycket energi men även om jag har en period med mindre träning skulle jag rasa i vikt om jag åt som dessa "människomöss".

Allting handlar om förbränning och hur kroppen fungerat i urminnes tider. Ät ofta och kroppen slösar på energi. Ät lite och kroppen spar energi och lagrar in fett i kroppen för att klara svälten den tror kommer. Ladda därför på rejält redan från början och ät en stadig frukost, t.ex. gröt och två ägg. Ät sedan med jämna mellanrum, max 4 timmar mellan målen så håller du igång förbränningen dygnet runt.

Vad tror ni om min lunchteori? Har ni några erfarenheter?


Kommentarer
Postat av: Rebecca

I grund och botten handlar det dock om kalorier ut och in... Äter man lite och ändå är överviktig kanske man borde kolla upp var fällorna är trots allt...

2010-01-20 @ 20:59:24
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jo, det tror jag starkt på. Dessa minimåltider resulterar i fikabröd på kafferasten och chokladkakor i mataffären på väg hem.

2010-01-20 @ 21:38:31
Postat av: Hanna

Det kan ligga något i det du skriver. Jag tror också övervikten beror på att de som väljer att helt och hållet avstå från frukost, och som du beskriver, äta väldigt lite till lunch istället avslutar dagen med ett onödigt stort kvällsmål (på grund av att de är vrålhungriga), och att kroppen då lagrar en massa onödig energi under natten, när förbränningen inte alls är lika hög som under de vakna timmarna av dygnet. Eller?

2010-01-21 @ 15:06:46
Postat av: Naida

Av egen erfarenhet så tycker jag att det stämmer. när jag började äta mer och mer regelbundet så gick jag ner i vikt. Något som jag först trodde inte skulle funka, fungerade alldeles utmärkt. Bra blogg!!

2010-01-21 @ 16:50:47
URL: http://misspilav.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0