Vitkålssallad

Jag fick en fråga om jag kunde dela med mig av mitt bästa tips på vitkålssallad och visst kan jag det.

Vitkål är en underbar grönsak med massa bra egenskaper. Mättande men kalorisnål. Kan tipsa om två mycket enkla sallader som blir färdiga i ett nafs.


Vitkålssallad med ananas

½ medelstort vitkålshuvud
2 små burkar krossad ananas

Strimla vitkålen för hand eller i maskin. Häll över kokhett vatten och häll av i durkslag och spola över kallt vatten. Blanda den avrunna vitkålen med ananasen och servera.

Vitkålssallad med lime och persilja

½ medelstort vitkålshuvud
2 lime
1 dl hackad persilja

Strimla vitkålen för hand eller i maskin. Häll över kokhett vatten och häll av i durkslag och spola över kallt vatten. Låt kålen rinna av och pressa saften ur limefrukterna. Blanda kålen med limesaft och hackad persilja.
Servera gärna denna sallad till kryddig mat, t.ex. Curry Bombay.

Kommentarer
Postat av: Andrej

En dum fråga: Varför slå kokhett vatten över vitkålen?

2010-02-06 @ 18:51:21
URL: http://www.rysken.blogspot.com
Postat av: Molly

åh, den här salladen fick alltid till blodpuddingen i skolan :)



du får ha en bra vecka!

2010-02-15 @ 06:44:50
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0