Supergoda energibars

Eftersom jag ska åka Öppet Spår på måndag tyckte jag att det var dags att göra energirika bars att äta under loppet. Min mage är ju känslig mot gluten och därför tar jag hellre med mig egna bars i midjeväskan än får problem med magen av vetebullarna som vi åkare bjuds på vid kontrollerna.


Energibars med jordnötssmör
ca 16 st


150 g osötat jordnötssmör
50 g tahini
10 färska dadlar
½ dl sojadryck
1 dl solrosfrön
1 dl hackade valnötter
1 dl hackade torkade aprikoser (osvavlade)
3 dl havregryn
2 äggvitor
50 g mörk choklad, minst 70%

Kärna ur dadlarna. Värm jordnötssmör, tahini, dadlar och sojadryck i en kastrull. Rör till en jämn smet och ta kastrullen från värmen. Rör ner solrosfrön, valnötter, aprikoser, havregryn och äggvitor. Blanda smeten väl och fördela smeten jämnt i en form 20x30 cm klädd med bakplåtspapper. Ställ in i kylen tills smeten stelnat. Smält chokladen i en bunke över vattenbad och pensla chokladen över kakan. Låt stelna igen och skär i bitar.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Gu vad gott det ser ut! Skulle jag kunna äta som godis!

2010-02-26 @ 12:55:26
Postat av: Carro

Mm, va gott. Detta ska jag prova. Var det inte detta du gjorde till marknaden?

2010-02-27 @ 11:58:42
URL: http://carolinegustafsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0