Bullar av vildjäst

Tänkte bjuda på ett inlägg om förra helgens bullbak då jag bakade riktigt stora kanelbullar av vildjäst och det blev de godaste bullarna jag någonsin bakat. Nu bakar jag ju inte bullar särskilt ofta eftersom vi sällan äter fikabröd men ibland blir jag sådär riktigt sugen på bullar och när man äter bra i övrigt är det helt okej att unna sig en riktigt stor bulle ibland.

Receptet på bullarna kommer från boken Surdeg av Martin Johansson som har den fantastiska bloggen Pain de Martin.



Att baka med vildjäst tog lite tid eftersom jag inte hade någon färdig vildjäst. Satte igång vildjästen på söndag kväll och hade färdiga bullar på söndag eftermiddag veckan efter. Nu när jag har min vildjäst så går det fortare för vildjästen som blev över klarar sig i kylskåpet några månader. Vildjästen blandade jag med vetemjöl för att skapa en levain. En levain tar 1½ dygn att göra så jag började med min på fredag kväll. Bilden ovan visar hur den såg ut efter ett dygn.



På söndag morgon satte jag igång med degen i assistenten och sen fick den jäsa några timmar. Jag blandade ihop en fyllning av smör, råsocker, kanel, vaniljsocker och kardemumma som jag bredde ut över den tunt utkavlade degen.



Jag ville ha stora bullar med mycket fyllning så därför rullade jag en kort och tjock rulle av degen, skar den i lagom stora bitar som jag plattade till på plåten.



Bullarna blev knappast världshistoriens snyggaste men de var helt klart de godaste bullarna jag någonsin ätit. Mycket saftiga och smakrika, inte allas torra som bullar kan blir. Mums!

Kommentarer
Postat av: Rebecca

De ser läskigt goda ut!

2010-02-07 @ 19:07:16
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0