Påskgodis

Jag har ju börjat blogga åt Pralin på dt.se men jag vill även lägga upp recepten här så jag har alla recept på samma ställe så här kommer nu lite recept på påskgodis!

Så här i påsktider äter jag godis precis som alla andra men jag väljer hellre hemgjort godis än slisket i affären. Bortsett från den goda mörka chokladen förstås :)

Liksom annat godis innehåller även mitt godis mycket energi och intaget måste begränsas. Till skillnad från det industriproducerade godiset får jag genom mitt godis även i mig nyttigt fett, vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Favoriten av dessa tre sorters godis är Choklad- och kanelmandlarna. Förmodligen för att jag både älskar choklad och kanel men tyvärr är de även dem som tar längst tid att göra. De är hur som helst väl värda besväret.




Choklad- och kanelmandel

ca 100 stycken (ca 11 kcal/st)

100 sötmandlar
100 g mörk choklad, minst 70%
malen kanel

Rosta mandlarna under omrörning i en torr stekpanna.
Värm några deciliter vatten i en liten kastrull och placera en bunke i kastrullen med botten en bit från vattnet. Smält 1/3 av chokladen i bunken över det varma vattnet. OBS! Vattnet ska aldrig koka!
Ta bunken från kastrullen och rör ner mandlarna. Rör om tills mandlarna skiljs åt. Häll över i en skål och låt kallna i kylskåpet.
Upprepa proceduren 3 gånger eller tills chokladen är slut och mandlarna helt täckta med choklad.
Häll chokladmandlarna på ett bakplåtspapper och pudra över kanel. Blanda väl så att hela mandeln täcks med kanel. Sila bort överflödig kanel.

————————————


Kokostopp med gojibär

ca 25 stycken (ca 40 kcal/st)

100 g vit choklad
1 dl gojibär
1 dl kokosflingor

Smält chokladen i en bunke över varmt vatten (ej kokande).
Rör ner gojibär och kokosflingor.
Klicka ut små kokostoppar på ett bakplåtspapper och låt dem stelna.

————————————


Choklad- och jordnötspralin

ca 20 stycken (ca 60 kcal/st)

10 färska dadlar
½ dl vatten
½ dl jordnötssmör (osötat)
3 msk kakao
1 dl havregryn

Kärna ur dadlarna och dela i mindre bitar. Värm vatten och dadlar i en kastrull. Rör tills dadlarna mosat sig.
Tillsätt jordnötssmöret och blanda väl. Tag kastrullen från värmen.
Mortla havregrynen så att det blir som ett grovt mjöl. Blanda ner tillsammans med kakao.
Låt smeten stelna i kylskåpet en stund.
Rulla den avsalnade smeten till bollar. Smält under tiden chokladen i en bunke över varmt vatten.
Vänd bollarna i chokladen med hjälp av två gafflar och lägg dem på ett bakplåtspapper för att stelna.


Kommentarer
Postat av: LANJA - www.lanjas.blogg.se

cocostoppatna lät supergoda!

2011-03-04 @ 11:32:43
URL: http://lanjas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0