Krämig kycklingpaj

Jag är en riktig pajälskare och när jag upptäckte att jag var känslig mot gluten började jag genast experimentera fram en god pajdeg utan vete-, råg- eller kornmjöl. Ganska snabbt fick jag fram ett riktigt bra resultat med sojamjöl. Sojamjöl är ett mjöl av malda sojabönor och det innehåller mycket proteiner och mindre kolhydrater än vanligt mjöl. Mycket bra för blodsocker och mättnad.

Den här pajen är riktigt krämig och god med många av min favoritingredienser. Soltorkade tomater, vitlök, färsk kycklingfilé, ruccola, parmesanost. Mmm, så gott! En paj fullproppad med näring.



Bakom pajen syns glasen jag fyndade på loppis idag. Jag älskade dem från första stund!


Krämig kycklingpaj
4 portioner

Pajdegen
2 dl havregryn
1 dl vatten
½ dl rapsolja
1½ dl sojamjöl
1-2 krm chilipulver
salt

Pajfyllning
300 g färsk kycklingfilé
1 gul lök
½ msk olja
2 dl kesella 1 %
3 ägg
1 dl mjölk
3 vitlöksklyftor
6-8 soltorkade tomater i olja
2 dl riven parmesanost, ca 75 g
1 näve ruccolasallad
salt, peppar

Sätt ugnen på 200° C. Blanda havregryn, olja och vatten i en skål. Låt stå och svälla minst 15 minuter. Blanda i chilipulver och en nypa salt. Tillsätt sojamjölet och arbeta ihop till en smidig deg. Kavla ut degen något större än pajformen och täck pajformens botten och kanter med deg. Nagga pajbotten och färgrädda skalet i 10-12 minuter.

Strimla lök och kyckling. Bryn kycklingen i oljan. Blanda i löken och stek den mjuk.
Låt tomaterna rinna av och skär dem i strimlor. Skala och finhacka vitlöken. Blanda kesella, ägg, mjölk, vitlök, tomater, parmesan, salt och peppar.

Fördela kycklingen och löken i botten på pajskalet. Lägg ruccolan ovanpå. Bred sedan ut krämen över hela pajen.
Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 minuter, tills krämen stelnat.

Njut den krämiga pajen med en god sallad. Gärna med melon eller äpple.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0