Nostalgi i nyttigare version.

Frukosten idag bestod av te och smörgås - en av de vanligaste frukostarna/mellanmålen när jag gick på mellanstadiet. Rostat bröd och te, samma sak då som nu men ändå helt olika. Smaken var nästan densamma och fick mig att tänka på vilken hälsovinst jag gjort genom att andra lite.

- Svart te med mjölk och socker. Rostad Rasker med Fjällbrynt Messmör Orginal eller smör ost 28% fett och apelsinmarmelad.

Nu - Grönt sencha te med vildkörsbär. Rostat Old-School Rågbröd med Fjällbrynt Messmör Natur eller Bregott Mellan, lagrad ost 10% fett och linsgroddar.


'

Hälsovinst - Betydligt mer fibrer i dagens frukost och bättre mättnad tack vare hög andel fullkorn. Sockerinnehållet har minskat rejält eftersom jag då drack sötat te och åt sötat messmör men idag äter och dricker osötat. Även brödet jag åt då innehåller tillsatt socker till skillnad från mitt långtidsjästa surdegsbröd. Surdegen ökar även  mitt upptag av vitaminer och mineraler. Groddarna ger mig viktiga vitaminer och minerealer som är omjöliga att hitta i industritillverkad apelsinmarmelad. Mitt gröna te innehåller massor med antioxidanter och är fritt från konstgjord smaksättning till skillnad från det svarta frukte jag drack förr. Genom att byta ut osten har jag minskat ner rejält på det mättade fettet och jag får istället i mig mer fullvärdigt protein.

En sak är säker - det var knappast bättre förr :)

Kommentarer
Postat av: Andrej

Man blir alltså klokare med åren. Och tack för alla goda recept du delar med dig av.

2009-05-02 @ 19:05:30
URL: http://www.rysken.blogspot.com
Postat av: Cattis

Din blogg inspirerar!!!

2009-05-03 @ 00:15:07
URL: http://kaktuuus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0