Hedemora marknad

Det här med marknader har blivit lite av en favoritsysselsättning för det finns så mycket ätbart att köpa - sånt som jag gillar. Det är närproducerat och det är bra mängdrabatter. Jag kan gå och läsa innehållsdeklarationer i lugn och ro samt fråga försäljarna. Idag var jag till Hedemora på marknad och det blev ganska dyrt.

Påsarna fylldes med;
• torkad osötad papaya och melon
• 2 st Västan hårdost 10% lagrad i 4 år
• 4 påsar löste
• 2 hästkorvar utan antioxidationsmedel och konserveringsmedel
• 5 st kryddburkar

Jag är så glad för att naturgodisförsäljarna säljer mer och mer torkad frukt utan tillsatt socker. Det passar en hälsopedagog som jag. Idag hittade jag osötad melon och papaya - jag blev överlycklig. Älskar nämligen torkad melon men har innan bara hittat med socker på. Visst, de innehåller E220 men det förhindrar mögel och jag har ingen lust att äta möglig frukt. E220 är en tillsats som jag tycker är okej att äta.

Mina tesorter var blandat rött och grönt med torkade blad, blommor, bär, kryddor och örter - inga aromer här inte.

Kryddorna är nog nästan det jag är mest nöjd med. De kommer från KryddJohan som säljer kryddor på marknader och via internet. På hemsidan finns marknadsprogram för hela året.




 Företaget jobbar just nu på att ta fram så många kryddor som möjligt utan tillsatser. Det finns en hel del med smakförsärkare och annat konstigt men många som är helt fria från dessa också. Jag har sedan länge slutat använda citronpeppar eftersom det består av peppar blandat med E-ämnen. Hos KryddJohan hittade jag citronpeppar utan konstigheter och självklart köpte jag en sån burk. Jag inhandlade även tillsatsfri tacokrydda, pepparmix och örtagårdsblandning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0