Äppelmuffins

De här är verkligen mina favoritmuffins just nu. Kan vara för att jag är ovanligt förtjust i kanel och den kryddan tillsammans med äpplen blir en fantastisk smakkombination :) Det är inga supernyttigheter men de innehåller nyttigt fett och inget tillsatt socker. Lååååångt mycket bättre än traditionella muffins och enligt mitt tycke - MYCKET godare!



Äppelmuffins med kanel

4 dl vetemjöl
3 dl havregryn
3 tsk bakpulver
1 tsk ekologiskt vaniljpulver
½ tsk salt
1 dl rapsolja
2 ägg
3 dl havredryck
2 äpplen
2 msk kanel

Värm ugnen till 175º . Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa äggen och blanda i olja och havredryck. Skala och skär äpplena i klyftor. Strö kanel över och rör om så äpplena är helt täckte med kanel. Rör ner äpplena i mjölblandningen. Gör en fördjupning i de torra ingredienserna och rör i äggblandningen. Rör om tills allt är blandat.
Fördela smeten i muffinsformar och grädda 25-30 minuter i mitten av ugnen.

Tips!
Jag brukar lägga pappersformar i en muffinsplåt för att få höga och fina muffins.

Kommentarer
Postat av: Bosse

Jens medelstyrkeledare, par excellence F&S tre stjärnor, var otröstlig under och efter sitt tisdagspass; inget snyggt och starkt att spana in i främsta ledet i form av Sofia. Igen Sofia som triggade honom i ca 75 armhävningar - Sofia på tå och Jens på knä.



Och vad än värre för oss jensfans A, S och B var att vi blev blåsta på en god av Jens hemlagad middag efter passet. Matsedeln avslöjade kantarelldoftande fläskfilé med hasselbackspotatis. Copertino skulle vi dricka därtill. Dessert: ren vaniljglass med grådask till.



Till kaffet och CL-fotbollen skulle Highland Park 18 år bjudas.



Och allt blev inställt i depression över att Sofia saknades.



Jensfansen drog hem var och en till den grå kvällningen och drack green tee till CL-fotbollen.



Frågan är än så länge obesvarad: Var var Sofia.

2009-03-10 @ 19:52:22
Postat av: emilia

Mm vad gott det låter det får jag pröva någon dag!

2009-03-10 @ 20:40:23
URL: http://enmilia.blogg.se/
Postat av: H

Oh, mycket nyttigare än vanliga muffins! Älskar dina bakverk, måste pröva dessa! :D

Roligt att du är tillbaka på banan igen med nya recept!

Varma hälsningar

2009-03-10 @ 22:17:32
URL: http://myhealth.blogg.se/
Postat av: Anonym

fin blogg! :)

jag tränar också på friskis ;) skitkul.

kul med recept.. ja kanske lånar ett ;)

2009-03-10 @ 23:04:59
URL: http://tiiniisen.blogg.se/
Postat av: Jens

Sorry Bosse, du har tittat på fel meny. Det serverades Pastasallad med kyckling, pesto av kronärtskocka, fetaost mm och på sidan om kokta rödbetor med smör. Som dryck blev det gurkvatten vilket passade sällskapet bra då hon hade en biltur norrut att se fram emot ;-) A, B & S får se sig slagna på mållinjen men när jag väljer mitt sällskap så spelar det mindre roll att Ni är jättetrevliga allihopa...



Sofia, jag håller med Bosse i det att du var saknad idag och ber om ursäkt att jag flippar ut i min kommentar. Älskar din blogg och skulle jättegärna smaka dina muffins =)



/ Jens

2009-03-10 @ 23:29:11
URL: http://friskisjens.blogspot.com/
Postat av: Tiiara

Hej vilken intressant blogg du har =) den är värd att följa!

Följ gärna min blogg med =) kram

2009-03-11 @ 15:54:54
URL: http://tiiara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0