Konsumentkontakt

Jag kontaktade Wernerssons häromdagen för att fråga varför de använder färgämne i den 10%-iga osten som jag tycker så mycket om. Jag hatar tillsatser men älskar osten och utan att fråga får jag ju ingenting veta.

Som jag misstänkte fick jag tillsvar att det inte var nödvändigt med färgämne i osten men att vi konsumenter gärna vill ha ost som är lite gul och därför har Wernerssons då valt att tillsätta lite gult färgämne i osten. En anledning till detta var att ju lägre fetthalt osten har, desto mindre gulaktig blir den.



Jag tyckte inte att det var skäl nog att tillsätta färgämne i osten endast i tron om att osten säljer bättre om den är lite gulare. Därför skrev jag tillbaka och frågade om de provat att göra och sälja osten utan färgämnen. Då fick jag till svar att Wernerssons endast var grossister och att osten tillverkas i Danmark men eftersom de har andra ostar som tillverkas utan färgämne misstänker hon på Wernerssons att det måste funnits en god anledning till att använda det i just denna ost. Hon skulle framföra min åsikt till deras sortimentsråd.

VI konsumenter måste göra våra röster hörda för att tillverkarna ska sluta använda tillsatser i våra livsmedel så hör av dig du också. Om några år kanske vi är tillbaka till tiden innan tillsatser började användas :) Jag håller tummarna!

Kommentarer
Postat av: Molly

Du har rätt, men som det ser ut idag blir alla produkter proppade med mer och mer tillsatser för att hålla prisen nere.. :(

2009-07-31 @ 09:35:38
URL: http://lifeofmly.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag håller helt med dig. Onödiga tillsatser gör mig så arg. Vaför vill så många hellre äta en ost som är gul än en som är tillsatsfri?

2009-07-31 @ 10:40:43
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad synd, jag som alltid köper den osten!

2009-07-31 @ 18:06:26
Postat av: Lotta

Vad bra att du sagt i från, det gör jag ofta....

För oftast är det så löjligt med dessa tillsatser, typ färg....

2009-08-01 @ 07:51:48
URL: http://kroppsfighter.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0