Viktminskning del 3.

Nu var det dags för den tredje delen i viktminskningsföljetången eller snarare en följetång av inlägg som bidrar till bättre hälsa men som även för med sig viktminskning. Denna del ska beröra VAD vi bör äta.

När jag ska beskriva vad du ska äta kommer jag inte räkna upp en rad med livsmedel som är okej och andra som är förbjudna. Min önskan är att du ska bli en mer medveten konsument och själv kunna välja de bästa alternativen bland butikernas alla varor.

Bland det bästa du kan göra är att äta så rena produkter som möjligt, t.ex. naturell yoghurt och sylt istället för fruktyoghurt, göra egen sås istället för att köpa färdig, äta kött eller köttfärs istället för korv. Detta för att du då i större utsträckning blir medveten om VAD du äter. Du slipper dessutom onödiga tillsatser som härdade fetter och andra tillsatser som kan skada din hälsa.

Fett är ett omdiskuterat ämne och många har fettskräck helt i onödan. Fett ger mycket energi men vi behöver fett för att göra oss av med fett. Det handlar mer om vilka fetter du äter. Vegetabiliska fetter har bättre fettsammansättning än animaliska fetter och är därmed dessa fetter som ska dominera i vår kost. Vegetabiliska fetter är alla oljor, nötter, frön och avokado. Animaliska fetter, som vi bör äta lite mindre av, är alla fetter som kommer från djurriket, t.ex. smör, grädde, ost, korv, köttfärs, leverpastej. Fett i fisk är animaliskt fett men bortsett från alla andra produkter från djurriket innehåller fisken bra fetter. Fett är dessutom mättande och en fettfattig måltid gör ofta att du känner dig mer hungrig medan lite olja eller nötter gör att du känner dig nöjd. Jag har alltid lite frön eller nötter i gröten på morgonen, lite olja till salladen och lite ost till tomatsåsen och pastan.

Bra fettkällor;
nötter
frön
oljor
fisk
avokado


Protein är även det mättande och gör måltiden komplett. Alla huvudmåltider ska innehålla protein i någon form. Frukosten kan innehålla ett ägg eller ost med låg fetthalt, som är bra proteinrika pålägg. Till lunch eller middag bör du välja rena proteinkällor såsom bönor, linser, kött, ägg, fisk eller skaldjur. Som jag tidigare nämnt bör du undvika korv, färdigköpta köttbullar, fiskpinnar o.s.v. Att köpa rent kött kan verka dyrt men om du jämför med kötthalten i korven eller fiskpinnarna är det absolut inget att bråka om. Du betalar för fett och utfyllnad i form av kolhydrater när du köper färdiglagad mat.

Bra proteinkällor;
ägg
ost, max 10%
bönor
linser
sojaprodukter
quorn
tofu
kött
kyckling
fisk

Kolhydrater är vår viktigaste energikälla och fullkornsprodukter är att föredra eftersom dessa är mer mättande, ger dig mer näring och höjer ditt blodsocker långsamt. Många äter för mycket kolhydrater vilket är orsaken till att de går upp i vikt. Ett fel vi ofta gör är att vi lägger på ris, pasta, potatis, bulgur m.m. på tallriken det första vi gör när vi istället bör fylla tallriken med grönsaker och protein först. En portion ris eller bulgur är 0,5-0,75dl okokt ris, en portion potatis är ca två normalstora potatisar. Frukt och grönsaker är också kolhydrater men det är fritt fram att fylla tallriken med grönsaker. Välj med fördel grönsaker i flera olika färger, ju starkare färg desto nyttigare.

Bra kolhydratkällor;
råris
parboiled ris
potatis (potatisen blir ännu bättre kolhydratkälla om den fått kallna)
fullkornspasta
bulgur
quinoa
mathavre
all frukt
alla grönsaker

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Hej! Du skriver att en portion ris/bulgur eller liknande är ca 0,5-0,75 dl men när man läser på förpackningen till exempelvis bulgur så beräknar dem 1 dl per person. Hur ska jag veta vilket av det som är rätt för mig? Jag är en tjej på 16 år som inte rör mig sådär överdrivet mycket men som ändå inte är direkt stillasittande och jag tycker det är svårt att veta vilken mängd jag ska äta för att behålla min vikt och inte gå upp eller så. Så, vad tror du? Ska jag ta 0,5-0,75 eller ska jag ta en hel dl? Tacksam för svar!

2009-01-22 @ 16:02:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0