Färgglad kycklingpaj

Det här blev en riktigt härlig paj med mycket smak tack vare örtkryddor och lagrad ost. En festlig paj som är perfekt i matlådan. Gör gärna små portionspajer och frys in.


Kycklingpaj
4-6 portioner



Pajdeg

4 dl havregryn
2 dl vatten
1 dl rapsolja
3 dl fint fullkornsvetemjöl

Blötlägg havregrynen i vatten och olja. Låt dra i ca 15 minuter. Rör om så att grynen mosar sig. Arbeta in mjölet och kavla sedan ut degen så den passar en stor pajform eller två mindre. Täck formen med degen och förgrädda skalet ca 10 minuter i 200º C.

Fyllning
600 g kyckling
1 liten purjo
2 paprikor
2 morötter
1 stånd färsk broccoli
1 msk torkad rosmarin
½ msk timjan
150 g lagrad ost, 10%
5 dl havredryck
6 ägg
salt
vitpeppar

Tärna kycklingfilen och strimla purjolöken samt morötterna. Skiva paprikan och dela broccolin i mindre bitar. Bryn kycklingfilén i lite olja, tillsätt sedan grönsakerna och fräs alltsammans ngra minuter.
Fördela blandningen i pajskalet och strö över örtkryddorna. Riv osten och sprid ut över fyllningen.
Vispa upp äggen och blanda med havredryck, salt och peppar. Häll äggstanningen över pajen och grädda i mitten av ugnen ca 25 minuter.
Servera med en blandad sallad.

Kommentarer
Postat av: Veronika

Hej Sofia! :) Hamna här av en ren slump när jag kika efter matrecept och fanns många smaskiga recpet hos dig! Kul blogg att läsa, sköt om dej! Kramar Veronika

2009-08-31 @ 09:00:04
URL: http://veronikascrib.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hej Sofia! Tusen tack för det kanonbra inlägget om hälsopedagogutbildningen och för att du svarade på de frågor jag hade om den.



Tänkte även säga att jag testade din böngratäng i dag och den var helt underbar!

2009-09-02 @ 20:40:18
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Johanna - handtillverkade och handgraverade smycken

Hej Sofia!



Jag undrar om du möjligtvis kan hjälpa mig med en sak? Jag har tidigare mailat med dig om att köra detox 1 en vecka, och du sa att man kan köra det enbart med frukt och grönsaker, istället för att köpa nutrilett eller naturdiet (pulver drinkar), och jag skulle behöva lite hjälp med VAD jag ska äta under detoxen och HUR mycket, HUR ofta, mm. Om du har tid och lust så får du gärna maila mig på [email protected] om hur 3 dagar med detox kan se ut, så jag får lite inspiration till att göra ett matschema att följa.

2009-09-05 @ 17:00:16
URL: http://item.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0