Hedvigs surdegsbröd

Detta surdegsbröd har fått namnet Hedvigs surdegsbröd eftersom jag fått receptet av henne. HÄR kommer du till orginalreceptet på hennes blogg. Detta bröd är jättegott och verkligen värd den lilla tid det tar att baka. Jag bakade 3-dubbel sats av brödet och jag använde min egen färdiga surdeg istället för att göra en ny.


Hedvigs surdegsbröd
3 limpor



Dag 1
4½ dl surdeg
13½ dl ljummet vatten
3 msk oraffinerat havssalt
6 dl vetemjöl
9 dl rågmjöl
1 pkt rågkross, 500g

Blanda surdeg, salt och vatten. Rör ner resten av ingredienserna och låt jäsa under bakduk över natten.


Dag 2
1 flaska öl, 50 cl (gärna julöl)
1 pkt rågkross, 500g
6 dl linfrön
6 dl solrosfrön

Blanda ner alla ingredienser i degen från dag 1 och rör om ordentligt. Smörj tre 1 liters limpformar. Ta undan 4 ½ dl  surdeg till nästa bak. Förvara surdegen i en burk i kylskåpet. Fördela degen i formarna och låt jäsa under bakduk 10-12 timmar. Grädda brödet i 200º C ca 1½ timme. Stjälp upp det färdiggräddade brödet och linda in det i fuktiga handdukar och förvara i plastpåsar tills det svalnat.




Njut brödet i tunna skivor - gärna med en lagrad ost och någon grönsak.

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Så roligt att du gillade det! :D Det är det bröd som jag helst mumsar på!

Kul att det fått ett namn också ;) måste tipsa om att det faktiskt smakar jättebra att rosta brödet också! (vilket man kanske inte tror) Eller, jag tycker det, sen har jag stött på folk som iofs helst avnjuter det naturellt ;)

2009-04-21 @ 18:09:21
URL: http://myhealth.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Svar: Ja precis! :) jag tycker tahin passar bra på (ev jordnötssmör med gärna tahin) eftersom det förtydligar det nötiga då det är rostat. Oftast brukar jag ha på skivad banan eller gurka till det! Det ena blir sött och gott, det andra friskt! Beror lite på vad man känner för ;) Jag är inte så mycket för matiga mackor på morgonen men annars så är säkert keso, tomat, avocado och sådant gott på! (Mes)ost och gurka är ju klassiskt :)

2009-04-21 @ 22:45:23
URL: http://myhealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0