Bagare nästa..?

Ja, jag börjar nästan fundera om jag kommer att bli bagare för nu har jag helt fastnat i surdeg och brödbak. Jag har gjort en vetesurdeg som bubblade som bara den. Den hade jäst ut på hela bänken när jag kom hem i fredags och den fortsatte bubbla i kylskåpet. Det resulterade i att jag fick lägga den i två burkar med tätt lock. Nu har jag alltså TRE burkar med surdeg i kylskåpet - två av vete och en av råg.

Med vetesurdegen har jag tänkt baka ciabatta till vårens picknickar - jag älskar picknick :)




Idag var jag till biblioteket för att låna en bok om brödbak. Med mig hem fick jag boken "Bröd" av Jan Hedh. Satte mig i solen på balkongen och läste om bröd i ett par timmar. Det fanns mycket gott i den boken och här ska det bakas kan jag lova. Jag är sugen på att baka något lite ljusare bröd som ska jäsas i korg och som ska jäsas länge i kylskåp för att få en fantastisk smak. Jag måste snart ta semester för att hinna baka allt jag vill - välbakat bröd tar sin lilla tid att baka men det är fantastiskt gott.

Jag bakade ett nytt surdegsbröd i helgen och det blev riktigt gott - precis som de andra jag bakade. De är snarlika alla surdegsbröd jag bakat hittills men ändå smakar de så olika. Receptet kommer!!!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kan verkligen rekomendera boken! Har bakat många recept ur den men favoriten är rågsurdegsbröd med fikon och valnötter.

2009-04-23 @ 06:27:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0