Mat och bakpyssel

Jag hade fel och för ovanlighetens skull är jag glad över det :) Solen kom tillbaka i lördags och det blev en underbart fin dag! Var ute på höstmarknad och köpte en massa torkad frukt - ananas, mango och gojibär. Helt osötade! Blev så glad när jag hittade torkad frukt utan socker för det hör knappast till vanligheterna... Ananasen var supergod :) Måste dock passa mig för torkad frukt pga min bedrövliga mage. Det finns risk att det finns sporer av mögel och sen innehåller det mycket naturligt socker men tyvärr spelar det ingen roll för candida-svampen. Den äter allt som är sött!!

Jag lagade en god middag i helgen - superenkelt och nyttigt dessutom. Det blev ugnsrostade rotsaker, stekt halloumi och en saftig sallad. Till efterrätt blev det en - tro det eller ej - nyttig bananchokladkaka med "glass" till.


Salladen till lördagens middag innehöll grönsallad, paprika, gurka och honungsmelon.



Mumsiga rotsaker med stekt halloumi i bakgrunden.

Rotsaksblandningen innehåller:
- kålrot
- potatis
- morot
- färsk broccoli
Detta har jag blandat med en egen olja som jag smaksatt med vitlök, chili och örter. Sedan strödde jag bara över lite havssalt och skjutsade in allt i ugnen.


Den otroligt goda banankakan.

Bananchokladkaka
  • 1 dl vetemjöl
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 1 dl havregryn 
  • 1 dl grovhackad mandel
  • 2 msk honung kakao/apelsin
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk malen kanel
  • 1 tsk malen ingefära
  • 1/2 dl rapsolja
  • 2 dl ekologisk fil 
  • 2 stora mogna ekologiska bananer
  • 1/2 dl kakao
  • 1 uppvispat ägg

  • Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Blanda samtliga torra ingredienser och kryddor i en bunke. När alla dessa är väl blandade tillsätter du under omrörning honung, rapsolja, yoghurt, mosad banan och det uppvispade ägget. Rör till en kladdig men sammanhållande smet. Bred smeten i en mindre kakform. Grädda i mitten av ugnen i 45-60 minuter. Låt svalna på galler.

    Till denna kaka serverade jag banan-avokado glass. Jag brukar frysa in skivor av bananer om jag har många hemma och de håller på att mogna över, perfekt att ta fram och göra glass utav.

    Bananglass

  • ca 1 ekologisk banan, fryst i skivor 
  • ½ mogen avokado
  • ½ dl färskpressad apelsinjuice

  • Mixa alltsammans och servera omgående en klick tillsammans med kakan.


    Kommentarer
    Postat av: Mamsen!

    Smaskigt värre....

    2008-09-23 @ 09:36:20
    Postat av: Mamsen!

    Kan man inte lägga torkad frukt i frysen ett dygn....Precis som man ska göra med nötter för att ta död på mögelsporerna?

    2008-09-23 @ 09:38:53
    Postat av: Syster!

    Du är väl för duktig du, tar kort och allt. Nu blir jag stolt över dig, faktiskt. Även fast jag tar kort på en hel massa annat än mat, så får kort på mat duga bättre än inga kort alls! ;)

    2008-09-23 @ 14:39:14
    URL: http://saralinneasikstrom.blogg.se/
    Postat av: Sara

    Låter riktigt gott! måste testa bananchokladkakan!

    2009-09-24 @ 11:08:28

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0