Lingonlimpa

Eftersom vi hade kylskåpet fullt med lingonsylt tänkte jag att det vore hög tid att göra av med lite så jag bestämde mig för att baka en lingonlimpa. Resultatet blev smaskigt!
 

Som pålägg på lingonlimpan passar lite smör, ost 10% och lite paprika.

Lingonlimpa
  • 3 dl ekologisk fil
  • 1 dl kruskakli
  • 1 dl havregryn
  • ½ dl lingonsylt
  • 2 msk solrosfrön
  • ½ msk hel kummin
  • 1 tsk salt
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 3 dl vetemjöl
  • 1½ tsk bikarbonat

  • Sätt ugnen på 175 grader. Blanda fil, kruskakli, havregryn, lingonsylt, solrosfrön, kummin och salt. Låt stå 5 min. Tillsätt de nåda mjölsorterna blandat med bikarbonat. Rör om degen väl och häll i en väl smord 1½ liters bakform. Grädda i ca 45 min.


    Kommentarer
    Postat av: Mamsen!

    Gjorde en lilknande som blev jättegod.Tillsatte lite kanel oxå plus böt ut dina "frön" mot 4-kornskross eftersom jag inte hade annat.

    Idag ska jag prova din "Supergoda".

    2008-10-10 @ 09:11:34

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0