Nyttig blandning att ge bort.



Jag har pysslat lite nu när jag varit hemma pga min hemska förkylning - eller snarare influensa. Min blandning av nötter, frukt och mörk choklad började ta slut så jag bestämde mig för att göra en ny omgång. När det ändå skulle göras tänke jag att det var lika bra att göra en stor sats på en gång. Tog en kort MEN JOBBIG promenad till ICA för att köpa vad som fattades till blandningen. Rostade frön, hackade choklad och skar aprikoserna i mindre bitar. Sen var det bara att blanda ihop och vips så hade jag jättemycket god blandning av nötter, frön, frukt och choklad :)

Bestämde mig för att jag skulle ge bort lite av blandningen till Anna eftersom vi får bo hos henne hela helgen när vi ska på Allt för Hälsan. Jag ville göra en rolig burk att ge bort blandningen i.

Det här använde jag mig av:
glasburk med lock
lila vaxad lintråd
lila plastpärlor
ettikett

Jag virade några varv lintråd runt burken och trädde på etiketten som jag skrivit. Sedan fäste jag två pärlor i varje ände och vips hade jag en jättefin burk att ge bort.


Fick min silikonform från Tupperware igår och fick ju bara lov att testa den idag. Eftersom jag hade två övermogna bananer passade det utmärkt att göra en banankaka. Det blev samma som sist bara att jag hade i dadlar istället för jordnötter och olja istället för smör denna gång.


Lättsötad banankaka
1dl olja
½ dl råsocker
2 ägg
2 mosade bananer
6 mosade dadlar
1½ dl hackad mandel
3½ dl vetemjöl
knappt 1 tsk bakpulver
1 tsk kanel

Värm ugnen till 175 grader. Mosa bananer och dadlar. Blanda i kryddor, nötter socker, ägg och olja. Blanda mjöl med bakpulver och rör ner i bananmoset. Fördela jämt i formen och grädda i ca 35 min.


 


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Gud vad smart! Nu har jag presenten till moror och morfar!



Tackar <3

2008-11-07 @ 15:24:56
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Unga Morsan

Tack för din kommentar! Det är ju som du själv konstaterat bäst i dagsljus. Men antingen så kan man köpa några riktigt bra hallogenlampor och pröva sig fram - Det funkade inte så bra för mig. Så jag kör mest med att försöka ha alla lampor tända i rummet och komma så nära maten som går. Det brukar funka. "Kulisserna" är också ganska viktigt. Har man lite färgglada saker i bakrunden så brukar det "lätta upp" det hela. Och så är det alltid bra med en ljus ram runt bilden. :) Denna blogg hamnar i favoriter direkt!

2008-11-07 @ 17:07:42
URL: http://catlife.blogg.se/ungamorsan15
Postat av: Sara

Banankakor osv är det äckligaste som finns. Tur att jag slipper smaka ;) Snälla baka inte något sånt där knäppt till jul? Och du som är så duktig kan väl baka något till mig som faktiskt är gott? Typ knäck eller ischoklad? :P eller åtminstone kola? Puss & tack på förhand / din fruktansvärt jobbiga lillasyster.

2008-11-08 @ 15:57:34
URL: http://saralinneasikstrom.blogg.se/
Postat av: carolina

vad god den ser ut. man kan ju a den osm lyxmüsli på helgen :D

2008-11-11 @ 12:10:22
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0