Adventspyssel.

Idag började julstöket direkt efter en morgonjogg, en dusch och en tallrik med müsli, äpple och havremjölk. Jag älskar julen eller jag är helt galen i julen enligt min syster. Jag är liksom fanatisk, allt ska vara som det alltid varit när det gäller traditioner i juldagarna i alla fall. Idag har jag satt upp julgardinerna och julstjärnor och jag har pyntat två adventsljusstakar med levande ljus.





Den här ljusstaken fyndade jag i Stockholm i torsdags på In & Finn för endast 39 :- och då gick det knappast att stå emot. Jag har fyllt den med en nötblandning som fick namnet adventsblandning och den smakar kanel, min favoritkrydda.

Adventsblandning

300 g nötter och/eller frön, en eller flera sorter.
1 msk honung
1 msk kanel
2 dl varmt vatten

Hetta upp en stekpanna och lägg i nötterna/fröna. Rör ut honung och kanel i det varma vattnet. Slå blandningen över nötterna och rör om. Låt vattnet koka bort och rör i blandningen lite då och då. Ta stekpannan från plattan när vattnet kokat bort och låt blandningen svalna. Dela sedan på nötterna som klibbat ihop och häll upp i en fin skål.

         

Till den här adventsljusstaken har jag använt ett fat i metall som jag ställt blockljus på i olika storlekar. Siffrorna har jag gjort av en deg med pepparkakskryddor för att få färg och lukt på dem. Siffrorna är fastsatta med röd/vit bomullstråd. Sist men inte minst hällde jag rödfärgade stenar runt om ljusen.

Jag gjorde även hjärtan av lite deg som jag hängde upp i fönstret med samma bomullstråd.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du har så goda blandningar!

2008-11-30 @ 20:50:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0