Matmuffins och stegräknare

Idag har jag bakat mina första muffins på flera månader :) Matmuffins är bland det bästa jag vet men det är svårt att säga om det är själva mixtrande med recepten eller att äta dem som är bäst. En muffins till eftermiddagsfikat med en kopp grönt te är svårt att slå. Ni kan prova själva, mitt senaste recept finns här nedanför. Det är nog mitt bästa recept också för den delen.

image4


Eftersom min passion för muffins är enorm innebär det att jag måste röra på mig för att kunna äta alla muffins jag vill. Det passar därför bra att jag är överförtjust i stegräknare. Det är något alla borde skaffa för att bli motiverade till att ta några extra steg varje dag. Eftersom jag är en tävlingsmänniska försöker jag ständigt slå antalet steg från dagen innan. Undrar hur många som kommer upp i 10 000 steg per dag, vilket är något alla borde komma upp i. Vill du gå ner i vikt borde du ta ännu flera steg. Med vanlig vardagsmotion kommer du upp i flera tusen steg och det räcker troligtvis med en liten promenad utöver och du är uppe i din dagliga dos av steg. Sen är det ännu bättre om pulsen höjs ordentligt några  gånger i veckan, t.ex. genom mina favoriter löpning och Friskis&Svettis.

Skaffa en stegräknare och som jag skrivit tidigare, undvik tillsatser, så laddar vi för beach 2008 som ser ut att komma till helgen. Själv ska jag nog satsa på att ta med min sambo på en picknick med mina matmuffins :)

Trevlig helg!

Matmuffins                          16 st


3 dl vetemjöl

2 dl grahamsmjöl
2 dl havregryn

3 tsk bakpulver

1 tsk salt

1 tsk torkad basilika

3 ägg

2½ dl vatten

1½ dl havre el sojamjölk

1 dl olivolja

150 g fetaost

1 stor rödlök

10 st soltorkade tomater

nötter till garnering

Blanda alla torra ingredienser med finskuren rödlök och soltorkade tomater samt skinka i mindre bitar. Vispa äggen ordentligt i en annan skål och vispa sedan i vatten, fil och olivolja. Gör en fördjupning i de torra ingredienserna och rör ner äggblandningen tillsammans med fetaost skuren i tärningar. Fördela smeten i 16 st formar och grädda ca 25 min i 175o i mitten av ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0