Ett liv utan tillsatser.

Jag blev så glad idag när jag läste tidningen och en familj skulle äta mat utan tillsatser över sommaren. Det är samtidigt lite sorgligt att det är tillsatser i så mycket att det verkligen krävs en stor insats för att undvika det. Jag ser fram emot att se om familjen märkt några förändringar i slutet av sommaren, eller hur stora förändringar de märkt. Det är ingen tvekan om att de kommer märka skillnad. Vi får i oss flera kilo tillsatser varje år genom vår "vanliga" mat. Jag själv har aldrig mått så bra som när jag åt enbart "ren" mat. Det krävs ju dock en del av den som vill äta rent men det är långt ifrån omöjligt.

Jag har försökt hitta smörgåspålägg iform av skinka eller kalkon utan tillsatser men hittills har jag misslyckats. Den som vet nåt får gärna säga till. Regel nummer ett när det gäller att minimera intaget av tillsatser är att undvika hel- och halvfabrikat.

Knorr's Bearnaise Sås innehåller följande: vetemjöl, mjölksocker, maltodextrin, modifierad stärkelse, härdad vegetabilisk olja, mjölkprotein, salt, smakförstärkare (mononatriumglutamat, dinatriumguanylat, dinatriuminosinat), arom, vegetabilisk olja, emulgeringsmedel (lecitin), citronsyra, mjölksyra, lök, stabiliseringsmedel, dragon, kryddor, färgämne.

En sås du gör själv kan innehålla: 150 g smör, 5 krossade vitpepparkorn, 1-2 persiljekvistar, 1 msk finhackad, schalottenlök, 3 msk ljus vinäger, 3 msk vatten, 3 äggulor, persilja, dragon.

En markant skillnad på hemgjort och halvfabrikat.

Något som är viktigt att se upp med är även en massa kryddblandningar, t.ex. aromat, grillkrydda, som ofta innehåller smakförstärkare. En populär smakförstärkare är mononatriumglutamat (E621) som ofta har kraftig påverkan på barn. Allting som verkar konstigt, sånt som du inte vet vad det är. Undvik det om du vill äta utan tillsatser.

Jag ska göra mitt bästa för att hänga på projektet; En sommar utan tillsatser. Häng med du också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0