Risbräck med fikon

Imorgon är det dags för Öppet Spår och vid den här tiden är jag förhoppningsvis i Oxberg. För att jag ska orka har jag idag på förmiddagen gjort risbräck för att få i mig lagom snabba kolhydrater som magen tycker om. Dessa risbräck är bra när du behöver snabb energi eller som godis en lördagkväll.

Tidigare har jag gjort energibars som jag ska äta för att få mycket energi, en bar innehåller 200 kcal men trots detta kommer jag inte att kunna äta ens i närheten av så många kalorier som jag gör av med. Det sägs att ett Vasalopp kräver ca 8000 kcal. Min midjeväska är packad med bars och risbräck motsvarande 1800 kcal. Till det tillkommer åtskilliga deciliter blåbärssoppa. Tur att jag har laddat nu med massa mat hela helgen så att jag förhoppningsvis har tillräckligt med energi.


Risbräck med fikon
ca 30 stycken

100 g mörk choklad, minst 70%
150 g torkade fikon
100 g russin
2 dl puffat ris

Smält chokladen i en bunke över vattenbad. Klipp fikonen i små bitar. Rör ner fikon, russin och puffat ris i chokladen och blanda väl. Fördela smeten i en form 20x30 cm klädd med bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåpet.
Skär i bitar och förvara i kylskåpet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0