Hälsosam chokladkaka

Jag vet att några har väntat på det här receptet länge och här kommer det äntligen =) Den senaste tiden har all min tid ägnats åt Hälsoguiden vilket är anledningen till att mitt bloggande legat på is men jag ska försöka bättra mig!

En hälsosam chokladkaka... Eller ja, kakor är väl aldrig nyttiga egentligen eftersom de oftast bara äts för att de är goda och oavsett om de är nyttiga eller inte så är de kanske onödiga kalorier. Men om det ska ätas något gott är det ju alltid bra om näringen kommer på köpet.


Hälsosam chokladkaka



200 g färska dadlar
1 dl vatten
1 dl kakao
3 dl fullkornsvete
1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
2 ägg
1 dl kallpressad rapsolja
1 msk honung


Sätt ugnen på 175º C. Kärna ur dadlarna och dela dem i mindre bitar. Koka upp vattnet och dadlarna i en kastrull under omrörning tills det bildas en tjock slät kräm. Dra krämen från värmen och låt svalna något. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Rör ner raspolja, honung och ägg i dadelkrämen. Blanda dadelkrämen med de torra ingredienserna och fördela smeten i en 1½ liters bakpappersklädd form. Grädda kakan 25-30 minuter.


Kommentarer
Postat av: Flingan

Åh, mums! Måste testas. Älskar dadlar OCH choklad! :)

2009-09-28 @ 16:48:49
URL: http://livelifelikeflingan.blogspot.com
Postat av: S

Vad god den ser ut! Hur många ägg ska det vara i?

2009-09-28 @ 19:42:23
Postat av: Hedvig

Härligt! :)

2009-10-02 @ 21:01:24
URL: http://myhealth.blogg.se/
Postat av: Johanna

Mums, ser jättegott ut!

2009-10-29 @ 21:47:56
URL: http://sundigt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0