Förtydligande om GDA

Märkte att det blev lite missförstånd angående min ståndpunkt vad gäller GDA. Ska försöka reda ut det!

Angående portionstorleken på chips tycker jag självklart att det är bra att den rekommenderade mängden endast är 25 gram men den siffran syns knappt och min stora fråga är om 25 gram chips bör vara en del av en persons dagliga intag....!?! Det tycker inte jag och inte heller bör kakor, glass, godis vara en del av ditt dagliga matintag. Dessa livsmedel får inte plats varje dag om vi ska få i oss alla näringsämnen vi behöver.

Alltså, självklart är det bra med en vägledning MEN ska detta märke få finnas på produkter med enbart tomma kalorier...?! Använd märket på vanlig mat istället för på produkter som vi bara bör unna oss ibland.

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Jag kan bara hålla med. Vilken är anledningen att ha det på chips? Och hur många är det som köper en chipspåse och sen bara äter 25g?

2009-10-30 @ 08:24:06
URL: http://www.metrobloggen.se/loviissa
Postat av: John Edberg

Småkakor och chips är ju kända för att innehålla en hel del transfetter bland annat även om andelen är relativt låg. Men jag har länge funderat på det larm för akrylamiden vi bevittnade för sju år sedan. Det hela tonades ner av någon anledning då man hävdade att tester endast gjorts på djur. Själv tror jag att det fortfarande är det mest hälsofarliga vi kan få i oss. Borde man inte avstå helt från chips och småkakor?



Tack för en intressant blogg!

2009-11-02 @ 11:44:21
URL: http://pulstagning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0