Lussekatter

Dessa lussekatter är bakade med surdeg och det blev underbart goda. Absolut värd den extra väntan som det innebär med surdegens långa jäsningsprocess. Ungefär 1½ dygn tar det från att du sätter surdegen tills du kan njuta av en nybakt lussekatt.


Lussekatter
Ca 30st



Dag 1
50 g rågsurdegsgrund
50 g vetemjöl
100 g vatten

Blanda surdeg, vetemjöl och vatten i en glasburk. Låt stå i rumstemperatur minst 12 timmar men gärna 1 dygn.

Dag 2
surdegen från dag 1
5 dl mjölk
150 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 tsk salt
1 g saffran
850 g vetemjöl

russin till garnering
ägg till pensling

Kör alla ingredienser på medelhastighet i en degblandare 12-15 minuter. Degen ska kännas smidig och trådig. Häll degen i en mjölad plastlåda och låt jäsa till ungefär dubbel storlek. Pga att degen innehåller både fett och socker tar jäsningen lång tid, 6-10 timmar i normal rumstemperatur. Jag lät min jäsa ca 1 dygn varav ca 20 timmar i kylskåp.
Värm ugnen till 225º C. Knåda den färdigjästa degen på mjölat bakbord och dela degen i 30 bitar. Rulla degbitarna till runda längder, ca ½-1 cm i diameter och forma som lussekatter. Tryck ner två russin (djupt)i varje bulle och låt jäsa under bakduk 30-60 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen 8-10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.


Kommentarer
Postat av: Jens

Låter gott. Tyvärr för sent att börja med dessa så de är klara till skyltsöndagskvällen och om jag gör dem till Lucia redan nu så lär de ta slut...



/ Jens

2009-11-29 @ 13:46:21
URL: http://friskisjens.blogspot.com/
Postat av: Hedvig

vad spännande det låter!

2009-11-29 @ 16:44:08
URL: http://myhealth.blogg.se/
Postat av: Visan

Häftigt med lussekatter med surdeg! synd bara att jag inte tål mjöl.. tror jag

2009-12-04 @ 13:53:26
URL: http://visansgoda.blogg.se/
Postat av: Orchidea

Hej, letade efter lussekatt med surdeg... jag ska prova din ecept! Jag började min surdeg för en månad sedan... provade igår för fösrta gång och bakade bullar, de var ok men man kan göra bättre... behöver lära mig lite mer om hur man använder surdeg.

Jag ska berätta hur det går med lussekatt.

Tack för receptet!



Ciao,

Orchidea

2009-12-07 @ 11:02:44
URL: http://www.viaggiesapori.blogspot.com
Postat av: Orchidea

Hej, Jag testade din recept med surdeg... fantastiska saffranbullar, de var perfekta... bättre en bageriet! Tack tack.

Jag ska skriva en post och skriva länka din blogg.



Ciao.

2009-12-14 @ 09:50:15
URL: http://www.viaggiesapori.blogspot.com
Postat av: Jenny

Hej! Testade ditt recept men använde vetesur istället för rågsur och hade i Kesella men lite mindre smör. Det jäste väldigt bra, även om det tog tid men jag tyckte inte att de smakade så mycket. Kanske var Kesellan?



Tack för ett bra recept i vilket fall, ska inte modifiera det nästa gång.

2010-12-05 @ 21:38:07
URL: http://appetitodijenny.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0