Kall hälsogröt

Jag blev inspirerad av Hedvigs näringsgröt när jag tog vad jag hade i skåpet och rörde ihop denna gröt. Mamma åt kall gröt förut som stod och drog över natten men den innehöll yoghurt tror jag - för annars antar jag att jag skulle ha provat den... Det blev iaf en god gröt som kommer att passa utmärkt varma sommardagar. För det är en sak som jag tycker är jobbigt med sommaren - gröt smakar inge bra i värmen. Gör gärna en större sats av gröten på en gång så har du färdigt för ett par dagar framöver.





Kall hälsogröt
1 portion

½ dl rågflingor
½ dl havregryn
1½ msk vetekross
1 msk havrekli
1 msk hirsflingor
1 msk solrosfrön
½ msk hela linfrön
3 valnötter
1 msk gojibär
1½ dl hett vatten

Grovhacka valnötterna och blanda alla torra ingredienser i en. Häll över hett vatten och täck med lock. Låt svalna något och ställ sedan in gröten i kylskåpet över natten.
Servera gröten med färsk frukt eller bär och (växt)mjölk, fil eller yoghurt. Krydda gärna med kanel :)

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Vad roligt att den föll dig i smaken! :)

Min helg blir lugn med plugg och träning, samt antagligen kika på konstfacks vårutställning!

Har du några roliga planer?

Hälsningar

2009-05-16 @ 12:02:57
URL: http://myhealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0