Tacokrydda

Jag har länge letat efter ett bra recept på egen tacokrydda för att slippa alla tillsatser som finns i påsarna på affären. Eller rättare sagt; jag har försökt kombinera ihop en god krydda för att sambon ska kunna låta påsarna vara kvar på affären. Nu har jag äntligen lyckats kombinera de olika kryddorna på ett sätt så jag blivit nöjd - för ett tag iaf :) I helgen använde jag kryddan både till nötfärs och sojafärs, det blev smaskens!





Tacokrydda

1 msk havssalt
2 msk chilipulver
2 msk spiskummin
1 msk lökpulver
1 msk vitlökspulver
1 msk paprikapulver
1 msk koriander
1 msk potatismjöl

Blanda alla kryddor och mjölet väl. Förvara i en tät burk och använd till allt du vill ska smaka taco. När det gäller tacofärs - animalisk eller vegetarisk - kan du beräkna ungefär 1 tsk krydda per 100g färs. Stek färsen, tillsätt kryddan och häll över lite vatten. Låt puttra tills vattnet kokat bort. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

är det kalorier i de kryddorna man köper i affären?

2009-03-02 @ 20:44:10
Postat av: Henny

Gud så bra med ett tacokryddrecept! Har aldrig lyckats själv, så detta ska jag definitivt börja använda mig av! :)

2009-03-02 @ 21:17:43
URL: http://mikaelsdotter.blogg.se/
Postat av: emma

Åh! Den där tacokryddan måste jag skriva ned och testa! :D



tack!

2009-03-03 @ 13:55:08
URL: http://emmmas.blogg.se/
Postat av: H

Varför potatismjöl i kryddblandingen? skulle jag aldrig tänk på att ha! :)

2009-03-03 @ 17:27:57
URL: http://myhealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0