Smarriga nötkakan

Den här kakan är utan att tveka det godaste jag bakat med endast FEM (!) ingredienser. Den är nog till och med bland det godaste jag bakat i alla kategorier. Kakan är dessutom helt FRI från socker, mjöl och smör. Då kanske ni undrar hur sjutton jag kan baka en kaka utan dessa ingredienser - som dessutom är fantastiskt god och fullproppad med vitaminer och mineraler. Svaret är nötter och dadlar.

Bakade denna kaka till midsommar och den försvann ner i allas munnar trots att jag sa att det var en "hälso"-kaka. Jag hann aldrig ta något kort på den eftersom den var så försvinnande god.


Smarrig nötkaka

100g sötmandel
100 g valnötter
150 g  färska dadlar, ca 15st
3 ägg
½ tsk ekologiskt vaniljpulver
olja till formen

Värm ugnen till 175º C. Finhacka mandlar och valnötter. Kärna ur och mosa dadlarna. Dela äggen i gulor och vitor. Blanda mandlar, valnötter, mosade dadlar, vaniljpulver och äggulor till en smet. Vispa vitorna till ett fast vitt skum och vänd ner i nötblandningen och rör tills allt precis är blandat. Olja en form med avtagarbar kant och bred ut smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Hej! Låter gudomligt god, men är ine vaniljpulver socker?



//Jessica

2009-06-23 @ 12:13:30
URL: http://jf81journal.blogspot.com/
Postat av: Hedvig

Vad spännande :D kommer säkert testas!

2009-06-23 @ 17:37:23
URL: http://myhealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0