Fias rallarhalvor

Dessa bröd har jag gjort efter inspiration av dessa bröd. Jag har dock bytt ut jästen mot surdeg och trots sin enkelhet redan i grundreceptet måste jag säga att de nästan blev enklare med surdeg - om man som jag ALLTID har en burk surdeg i kylskåpet. Bröden har kallats skosulor av några vänner men de har ätit dem och tyckt om dem. Att namnge brödet till skosulor avstår dock jag ifrån och kallar dem rallarhalvor eftersom jag tycker att de påminner om Fazers rallarhalvor.

Fias rallarhalvor
2 tallriksstora el. 6 portionsstora



50 g rågsurdeg
150 g grovt rågmjöl
250 g ljummet vatten
150 g fullkornsdinkel
5 g salt

Dag 1, morgon
Blanda surdeg, rågmjöl och vatten i en glasburk. Låt stå i rumstemperatur till kvällen.

Dag 1, kväll
Blanda surdegen med dinkelmjöl och salt. Dela degen i 2 eller 6 lika stora delar. Platta ut till runda kakor ca ½ cm tjocka på lätt mjölat bakplåtspapper. Låt jäsa under en bakduk i avstängd ugn under natten.

Dag 2, morgon
Ta ur plåten ur ugnen och nagga bröden med en gaffel eller potatissticka. Värm ugnen till 250º C och grädda bröden 12-15 minuter i mitten av ugnen. Låt kallna inlindade i bakduk. Skär uti bröden och förvara i plastpåse.

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Vad kul att du gillade dem :D Ska pröva receptet, men har inte vågat ge mig in i surdegens värld ännu!

2009-07-20 @ 18:48:55
URL: http://myhealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0