Supergod vegetarisk paj.

Igår gjorde jag en fantastiskt god paj med quorn, kidneybönor och fetaost. Den blev betydligt godare än jag väntat mig och tillsammans med en sallad av färsk spenat, äpple, rödlök och morot var det försvinnande gott.



Kidneybönpaj
4 port.

Pajdeg
1½ dl havregryn
½ dl olja smaksatt med vitlök och chili
0.75 dl vatten
2 dl grahamsmjöl
1 krm pepparmix

Blötlägg havregrynen i vattnet och oljan ca 15 min. Krydda och arbeta in mjölet till en smidig deg. Kavla ut och tryck ut degen i en pajform. Förgrädda pajskalet 10 minuter i 200 grader. Sänk sedan ugnsvärmen till 175 grader.

Fyllning
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
100 g vitkål
150 g quornfärs
5 dl kidneybönor
1 msk salsakrydda
2 tsk spiskummin
1 tsk buljong utan jäst och socker
1½ dl vatten
100 g fetaost

Äggstanning
2 ägg
1 äggvita
2½ dl havremjölk
1 krm pepparmix
1 krm salt

Krossa och hacka vitlöken, finhacka löken och strimla vitkålen. Hetta upp en stekpanna, häll i oljan och fräs löken ett par minuter. Tillsätt vitkål, quorn och bönor som ska hettas upp under omrörning. Krydda och tillsätt buljong och vatten. Låt puttra någon minut. Fördela fyllningen jämt i det förgräddade pajskalet.

Vispa ihop ägg, äggvita, havremjölk och kryddor. Smula fetaosten över pajfyllningen och häll över äggstanningen. Grädda pajen 20-25 minuter i mitten av ugnen.

Kommentarer
Postat av: Loppa

Supergod!

Jag gör en GI-vänlig pajdeg på smör och soyamjöl istället....

2009-04-02 @ 14:21:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0