Tomatsås med grönsaker och bönor



2 burkar (400 g) krossade tomater
4 dl kokta kidneybönor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 zucchini
1 stor burk champinjoner
3 lagerblad
1 msk buljong utan jäst och socker
2 tsk oregano
1 tsk kanel
1 tsk paprikapulver
salt
peppar

Finhacka lök och vitlök. Hetta upp lite olja i en gjutjärnsgryta* och fräs löken ett par minuter. Tillsätt champinjoner, krossade tomater, buljong och kryddor. Låt puttra under lock några minuter och dela under tiden zucchinin i mindre bitar. Lägg i zucchinin i grytan samt lite vatten om såsen är för tjock. Låt allt bli varmt och smaka sedan av med salt och peppar.
Servera såsen med fullkornspasta.

* Gjutgärnsgryta är mycket bra att använda när rätten innehåller tomat eftersom den suger åt sig järn från grytan. Detta gör att rätten blir extra rik på järn, vilket är extra viktigt för vegetarianer.

Kommentarer
Postat av: Anonym

hej hej, vart får man tag på buljong utan jäst och socker? vilka märken tillverkar sån?



din blogg är toppen :) sofia

2009-02-10 @ 21:18:21
Postat av: Susanne

Hmm, det luktar gott i mitt kök (mest kanel)! Åh provsmakningen går fint, snart dags för min middag!

Tack för en bra receptsida!

2010-01-02 @ 18:02:49
URL: http://blueangel.blogg.se/nystart
Postat av: Susanne

Hmm, det luktar gott i mitt kök (mest kanel)! Åh provsmakningen går fint, snart dags för min middag!

Tack för en bra receptsida!

2010-01-02 @ 18:03:42
URL: http://blueangel.blogg.se/nystart

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0