Spröda havrekex

Dessa kex gjorde jag i helgen och vi avnjöt dem tillsammans med lite brieost, päron och vindruvor. Jag använde den större mängden salt och kexen blev rätt salta så använd den mindre mängden om saltsmaken ska vara mindre framträdande. Kexen är superenkla att göra och betydligt mycket billigare än att köpa kex - som oftast är väldigt dyrt. Dessa kex är dessutom fria från onödiga tillsatser och härdade fetter. Jag ska prova att göra en kexvariant med mer fullkorn och olivolja - återkommer med resultatet :) Njut av dessa så länge!




Ca 60 stycken

100g smör
1½ dl havremjölk
½ - 1 tsk havssalt, beroende på hur salta du vill ha kexen
3 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Värm ugnen till 200º C. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen av plattan och häll i havremjölken.
Blanda salt, havregryn, vetemjöl och balpulver. Rör ner blandningen i vätskan. Arbeta degen tills den släpper kastrullkanten.
Dela degen i två delar och platta ut på varsitt bakplåtspapper. Kavla degen tunt, ca 30 x 60 cm. Nagga och skär till jämnstora kex med degsporre eller kniv.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter tills kexen blivit gyllenbruna. Låt kexen svalna på plåten.



Förvara dem i en tät burk.

Kommentarer
Postat av: emilia

Vilka bra recept du har!

2009-02-10 @ 14:58:52
URL: http://enmilia.blogg.se/
Postat av: emilia

Jag fick den formen från ica när jag handlade, dom blev riktigt goda. Perfekt till mellanmål eller om man är sugen på något på kvällen! Jag rekomenderar verkligen att prova baka dom. Jag ska prova baka dina kex här och se om du har rätt om dom:)

2009-02-10 @ 15:20:21
URL: http://enmilia.blogg.se/
Postat av: Milla

Ah, perfekt att det står om lätt-mejeriprodukter i boken, vill läsa mer om det! Det går bara bra på kosten, är riktigt roligt faktiskt! Trivs som fisken i vattnet :o) Hur går det själv? kram

2009-02-10 @ 17:50:55
URL: http://halsofreak.blogg.se/
Postat av: Jens

Saknade dig på passet idag =(



Du frågade på min blogg om dina Danska rågbröd blev bra med vetekross. Jag tycker de blev ännu bättre! Det kan bero på att jag gräddade dem lite längre så att de inte blev lika fuktiga, saftiga var de i alla fall...



Krya på dig! / Jens

2009-02-10 @ 22:09:21
URL: http://friskisjens.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0