Fullkorntortilla

Jag har länge velat göra egna tortillas för att slippa alla tillsatser som finns att köpa i butiken. Fuktighetsbevarande medel klarar jag mig utan och trots att Santa Maria stoltserar med att deras tortilla är utan konserveringsmedel så finns det en massa annat i deras tortilla som jag helst undviker. Det var förvånansvärt enkelt att göra egna tortillas och när jag får en stund över ska jag göra ett stort lass och frysa in.


Fullkornstortilla
10 st



300 g (ca 4½ dl) fint fullkornsvetemjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
2 msk rapsolja
1½-2 dl vatten

Blanda mjöl, salt och bakpulver. Tillsätt rapsolja och vatten och knåda till en smidig deg. Dela degen i 10 delar, ca 50g/st, och låt vila under en fuktig bakduk 15 minuter. Kavla ut varje del riktigt tunt på mjölat bakbord. Jag använde en liten barnkavel och då var det mycket lättare att få runda tunna tortillas.
Grädda i medelvarm stekpanna 1-2 minuter på varje sida. Låt dem ligga och svalna inlindade i en bakduk. Frys in eller ät på direkten med en smaskig fyllning.


Kommentarer
Postat av: Marie

dem här måste jag verkligen testa! de ser ju jättegoda ut! och jag tycker verkligen du ska springa gbgs varvet! har sprungit det 3 år nu...och det är hur kul som helst ;)

2009-08-15 @ 07:53:28
URL: http://mariekarlberg.blogg.se/
Postat av: Emelie

De där ska testas. Alla tillsatser i tortillas gör att hela matupplevelsen tappar sin charm. Dessutom är det roligare att göra egna!

2009-08-15 @ 12:58:48
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Laura

jag har också lagat tortilla själv nångång, det är faktiskt lite annat än butiksköpta :)

2009-08-15 @ 13:11:13
URL: http://fashionportfolio.blogg.se/
Postat av: missh

shit, va lätt o bra! måste testas! :D

2009-08-18 @ 13:20:54
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Postat av: Anna

Hej! Jag trodde det var näst intill omöjligt att lyckas göra egna tortillas utan att de skulle gå sönder och bli konstiga så det här låter ju toppen! Det ska jag definitivt ge mig på så snart jag får tid över :). Hur länge tror du de håller om man sedan fryser in dem? Tacksam för svar! Mvh Anna

2009-08-25 @ 17:22:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0