Surdeg.

Jag kom på att jag kanske ska bidra med ett recept på surdeg också. Surdeg är otroligt enkelt att göra MEN det tar fem dagar. Det enda du behöver göra fyra av dagarna är att röra i den ett par gånger.

Surdeg



Dag 1
Blanda 1 dl rågmjöl med 1 dl 40-gradigt vatten i en burk. Rör om och låt stå, gärna lite varmare - ovanför kylskåpet brukar vara en bra plats.

Dag 2 - 3
Rör i surdegen ett par gånger om dagen.

Dag 4
Blanda surdegen med 1 lit rågmjöl och 1 lit 40-gradigt vatten. Rör om och låt stå till nästa dag.

Dag 5
Rör om i surdegen och dela den i 10 lika stora delar. Frys in och ta fram när du behöver!

Spar den tionde och sista surdegen till en ny surdeg. Då tar du och blandar den med 1 lit rågmjöl och 1 lit 40-gradigt vatten - precis som dag 4. Låt stå till nästa dag då du fryser in degen igen.
Surdegen är även hållbar i kylskåp några dagar.

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej =)

Jag har aldrig bakat bröd med surdeg, men det ska jag se till att göra snart!

Hur mycket surdeg blir det ungefär av detta recept? Blir det rågsurdeg (det som finns i receptet för vörtlimpa)?

MVH Sara

2009-11-15 @ 13:30:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0