Daniels böngryta

Detta recept är en improvissation av en gryta som min släkting Daniel brukar laga. Han förklarade vad han brukar ha i och jag blev så sugen att jag fick lov att försöka göra grytan. Det blev riktigt bra och här är receptet.


Daniels böngryta
4 portioner



4 dl torkade black-eye bönor som läggs i blöt ca 12 timmar
15 dl vatten
2 tsk salt
3 lagerblad
2 gula lökar
4 morötter
2 msk rapsolja
2 msk fint fullkornsvetemjöl
1 tsk starkt paprika pulver
1 tsk chilipulver
2 msk tomatpuré

Häll av vattnet från de blötlagda bönorna. Skala och skiva lök och morot. Koka upp vatten, bönor, salt, lagerblad, lök och morötter. Låt koka tills bönorna är mjuka, 45-60 minuter.
Hetta upp rapsolja i en kastrull och vispa i mjöl och kryddor. Ta kastrullen från värmen och rör ner tomatpurén. Häll redningen i grytan och rör om tills grytan tjocknar.
Servera grytan som den är eller ha som tillbehör till korv, kassler, kyckling eller kött.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Det båder ser och låter riktigt gott. Jag ska absolut testa den någon gång!

2009-07-29 @ 10:08:41
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Laura

verkar bra :)

2009-07-30 @ 11:22:29
URL: http://fashionportfolio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0