Tillsatser.

Kalla Faktas program om tillsatser i julmaten gjorde mig riktigt besviken. Jag trodde att dem skulle prata om vilka tillsatser produkterna innehöll och vilka produkter som var bättre än andra men det var ytterst lite sånt i programmet. jag tyckte mest det bestod av att konstatera att maten vi äter är full i tillsatser.

Julmaten är ingen större bov i dramat än annan mat som är av hel eller halvfabrikat men det finns bättre och sämre alternativ. En grundregel är att välja det livsmedlet med kortast innehållsförteckning  och så lite E-nummer det bara går. Det ska dock understrykas att långt ifrån alla E-nummer är farliga och skadliga för hälsan. Konserveringsmedel har E-nummer men många konserveringsmedel är sådana som finns naturligt i t.ex. frukt och bär och bakpulver och bikarbonat har också E-nummer liksom kväve och syre. HÄR kan du hitta E-nummernyckeln och annat nyttigt att läsa om tillsatser.

När du ska välja livsmedel i affären, tänk först på vad varan borde innehålla och titta sedan på innehållsförteckningen och välj därefter vilken du köper. Välj bort alla livsmedel som har ingredienser du inte känner igen. Det kan ta en stund att gå i affären och läsa på alla innehållsförteckningar (detta är en anledning till att jag alltid går så länge i en mataffär) men när du gjort det några gånger har du lärt dig vilka varor du ska välja och då tar du dem direkt utan att behöva läsa på baksidan.

Ett livsmedel som är i stort sett omöjligt att hitta utan tillsatser är rökta och kokta smörgåspålägg som skinka, korv och kalkon. De måste innehålla någon form av tillsats för att kunna ligga i plastförpackningen ett längre tag och hålla sig fräscha. Här gäller också att välja det pålägget som har kortast innehållsförteckning.

Tänk också på att den ingrediens som står först alltid är den som det är mest av i varan. Köper du sylt till exempel, var noga med att se efter att sylten innehåller mer bär än socker och att kantarellsåsen innehåller kantareller.

Välj med fördel ekologisk mat - redan där har du minskat på tillsatserna i din mat eftersom det är få tillsatser som är godkända i ekologiska produkter.

Kommentarer
Postat av: Eva

Jag misstänker att du redan läst den... "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson? så den kanske inte är ett boktips för dig. Men om du inte gjort det så rekomenderar en rookie som jag den!

Som tillägg till det du skrivit skulle jag även vilja flika in närproducerat och säsongsanpassat som bättre mat.



Kolla även länken i mitt senaste blogginlägg...



Du är inte ensam om att vara "shopaholic", men när det gäller livsmedel tycker jag det är helt rätt, tillskillnad från de flesta andra affärer.



2008-12-11 @ 19:36:24
URL: http://naarendra.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0