Jacobs hälsokök och Hemlige kocken

Jag fick de två böcker jag önskade mig i julklapp. Det var syrran som gav mig dom, lite komiskt eftersom hon redan tycker jag pratar för mycket om hälsa. Det lär ju knappast bli mindre nu :)


Jacobs hälsokök: mat på en kvart med familjemetoden



Denna boken är en kokbok men ingen vanlig kokbok. Det är en kokbok som är upplagd på ungefär samma sätt som min framtida kokbok kommer att vara. Jag ska börja på den om några år för det ska bli mitt nyårslöfte att göra en kokbok inom de närmsta månaderna. Nu är det löftet dokumenterat också - så nu är det svårt att komma med undanflykter. Jacob Wismar delar med sig av smarta tips på hur du lagar nyttig mat snabbt - som barnen tycker om. Det finns tips på blandningar med nötter och frön, grötblandning, müsli och en massa recept på mat som tar ca 15 min att tillaga när du gjort egna hel och halvfabrikat som du förvarar i kyl eller frys. En riktig toppenbok är det, värd varenda krona!

Den hemlige kocken : det okända fusket med maten på din tallrik



Det här är en bok som är högst aktuell eftersom det handlar om tillsatser i maten. Än så länge har jag bara läst ett par kapitel men jag rekommenderar ändå boken eftersom dessa kapitel var mycket vettiga. Boken är den första av två som Mats-Eric Nilsson skrivit om tillsatser. Alldeles nyligen kom det ut en ny bok som heter Äkta Vara: guide till oförfalskad mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0