Krämig rotfruktsgratäng

Nu på hösten är det härliga rotfruktstider - närodlat och färskt ger en härlig smak. Potatis, rödbetor, kålrot, morötter, palsternacka... Ja, det finns mycket gott! Igår gjorde jag en härligt krämig gratäng med blandade rotfrukter. Gratängen passar även mjölkallergiker eftersom den är gjord på kokosmjölk istället för grädde och mjölk.
Jag serverade gratängen till kycklingfilé, stekta kantareller och en fräsch sallad.


Krämig rotfruktsgratäng
5-6 portioner



1 kg blandade rotfrukter
(jag använde potatis, morötter, palsternacka)
2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
500 ml kokosmjölk
1 msk torkade örtkryddor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 225º C. Skala rotfrukterna och löken och skiva dem tunt i matberedare. Blanda med pressad vitlök, salt, peppar och örtkryddor i en ugnsform. Häll över kokosmjölken och grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter. Flytta ev. upp formen mot slutet för att få lite mer färg på gratängen.


Kommentarer
Postat av: läsare

Jag provade gratängen idag och den var jättegod.

Tyvärr glömde jag örtkryddorna, men det gick bra ändå,

hade på lite efteråt istället.

Jag tog potatis, palsternacka och kålrot och gjorde dubbel sats. Halva gratängen gick åt till 3 personer som ensamrätt.

2009-10-13 @ 21:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0