Osötat, ekologiskt och närproducerat äppelmos

Idag har jag gjort mitt alldeles egna ekologiska äppelmos av äpplen som jag fick av min kära mormor igår. Hon undrade varför hon fryst in så mycket äppelbitar från sina äppelträd. Då kom jag som en räddande ängel och tog några påsar - vi blev glada båda två. Mormor över mer plats i frysen och jag för att jag skulle göra billigt ekologiskt osötat äppelmos - närproducerat dessutom! Jag kan knappt vänta tills vi ska äta pannkakor - fatta vad gott det blir med hemgjort äppelmos och lite kanel. Dessutom är jag övertygad om att moset kommer att passa till den kalla hälsogröten varma sommarmornar.

Jag gjorde mest mos av bara äpplen men med lite äpplen blandade jag i lingon - det blev riktigt gott. Syftet var att få lite sötma till de annars lite sura och beska lingonen och det lyckades.


Äppelmos

500 g äppelbitar utan skal
2 dl vatten

Koka upp äppelbitar och vatten under omrörning. Låt puttra ca 30 minuter till äppelbitarna blivit mos. Rör om då och då. Fördela en del av moset i en liten glasburk som du förvarar i kylskåpet. Resten fördelas i små plastburkar som förvaras i frysen. Eftersom moset är fritt från både konserveringsmedel och socker klarar moset endast kortare förvaring i kylskåpet. Ta fram en en burk från frysen när moset i kylen börjar ta slut.



Äppelmos med lingon
1 liten burk

150 g äppelbitar utan skal
150 g lingon
1 dl vatten

Blanda äpple, lingon och vatten i en liten kastrull. Koka upp under omrörning och låt puttra ca 30 minuter till äppelbitarna blivit mos. Rör om med jämna mellanrum. Fördela moset i en liten burk med tätslutande lock och förvara i kylskåp. Eftersom lingon innehåller konserveringsmedlet bensoesyra klarar detta mos sig längre i kylskåpet än moset gjort på bara äpplen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0