Kycklinggryta med torkade aprikoser

Åh, den här grytan vill jag äta igen!!! Jag älskar aprikoser men har aldrig tidigare haft dem i mat - bara i gröt och bröd. Tillsammans med ris blev grytan superb. Den var långt ifrån det vackraste jag sett men den smakade bra.


Kycklinggryta med torkade aprikoser
4 portioner



250 g torkade osvavlade aprikoser
5 dl vatten
600 g kycklingfilé
1 tsk riven färsk ingefära
1 msk olja
1 liten purjolök
2 vitlöksklyftor
1 tsk torkad rosmarin
½ dl äppeljuice, koncentrerad
2 msk vetemjöl
salt
peppar

Blötlägg aprikoserna i vattnet 2-3 timmar. Skär kycklingfiléerna i 2 cm tjocka skivor och platta till dem med handen. Strö över salt, peppar och riven ingefära. Finhacka vitlöken och skiva purjolöken. Häll av vattnet från aprikoserna och spara det till grytan. Grovhacka aprikoserna. Hetta upp hälften av oljan i en stekpanna och bryn köttet ca 1 minut på varje sida. Lägg över i en gryta. Skölj ur stekpannan med lite av vattnet och häll skyn i grytan tillsammans med resten av vattnet. Fräsvitlök och purjolök i resten av oljan. Lägg över i grytan och tillsätt rosmarin, äppeljuice och aprikoser. Låt grytan sjuda under lock ca 5 minuter. Blanda ut vetemjölet i lite vatten och tillsätt i grytan under omrörning. Låt grytan koka upp och smaka av med salt och peppar.
Servera grytan med ris och grönsaker.

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Åh, aprikoser i grytor är så himla gott! Mmm, nu blir jag riktigt sugen!

Ha en bra dag!

2009-05-02 @ 11:29:44
URL: http://myhealth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0