Böngratäng.

Jag trodde att jag hade lagt ut receptet på min fantastiskt goda böngratäng men upptäckte att ingen annan än jag fått ta del av denna fantastiska maträtt. Denna böngratäng är just nu min absoluta favoriträtt och jag skulle gärna äta den flera gånger i veckan. Servera den tillsammans med en god sallad - gärna med äpple i.

Böngratäng
4 port.



2 vitlöksklyftor
250 g kokta vita bönor
250 g kokta kidneybönor
1 purjolök
1 burk, 400 g, champinjoner
500g krossade tomater
1 tsk buljong utan jäst och socker
½ tsk chilipulver
½ tsk paprikapulver
1 tsk oregano
salt
peppar
50 g lagrad mager ost, max 10 %

Krossa och hacka vitlöken, strimla purjolöken och fräs alltsammans i lite olja. Tillsätt svampen, krossade tomater, kryddor och buljong. Låt puttra några minuter och tillsätt sedan bönorna. Smaka av med salt och peppar. Häll bönröran i en ugnsfast form och strö över riven ost.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 min i 225° C.

Kommentarer
Postat av: inessso

ååh va gott det va! gjorde det precis!

även smakat den där underbart goda linsgrytan och het kikärtsgryta..

mer såna baljväxtrecept! jättegott och oehört bra för såna som har järnbristanemi, järn och proteiner!

2009-08-17 @ 16:37:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0