Fullkornskex oliv

Skrev igår att jag skulle provbaka fullkornskex och nu har jag arbetat fram ett vinnande recept :) Jag använde olivolja istället för smör och kexen blev härligt spröda med en härlig smak av olivolja. Kexen är av 100% fullkorn med alla nyttigheter bevarade. Olivoljan ger kexen mycket bättre fettsammansättning än de kex jag bakade med smör häromdagen. HÄR hittar du de spröda havrekexen.



Ca 60 stycken

1 dl olivolja
1½ dl havremjölk
½ - 1 tsk havssalt, beroende på hur salta du vill ha kexen
3 dl havregryn
3 dl fullkornsmjöl av dinkel
2 tsk bakpulver

Värm ugnen till 200º C. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen av plattan och häll i havremjölken.
Blanda salt, havregryn, vetemjöl och balpulver. Rör ner blandningen i vätskan. Arbeta degen tills den släpper kastrullkanten.
Dela degen i två delar och platta ut på varsitt bakplåtspapper. Kavla degen tunt, ca 30 x 60 cm. Nagga och skär till jämnstora kex med degsporre eller kniv.
Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter tills kexen blivit gyllenbruna. Låt kexen svalna på plåten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0