Dinkelsemla med mandelgrädde

Semlor är verkligen någonting jag tycker om och jag vill gärna äta mer än en varje år. Det orsakar en mage i uppror eftersom den reagerar på för mycket vitt mjöl, jäst, socker och mjölkprodukter som är i stort sett vad en semla består av. Därför har jag nu tagit fram en semla som även jag kan njuta av utan att magen sparkar back ut på en gång.

Jag har gjort allting själv från grunden eftersom det är omöjligt att hitta de produkter jag önskar ute i affären. Själva semmelbullen är gjord på dinkelmjöl och med bakpulver istället för jäst. Den vanliga grädden har jag bytt ut mot mandelgrädde och semlans sötma kommer från svensk honung.



Mandelmassa

2 dl skållad mandel
1 msk svensk honung
3/4 dl vatten
1 krm vaniljpulver

Kör mandeln och vaniljpulvret i en mixer. Tillsätt honung och vatten under fortsatt mixning. Förvara mandelmassan i en tät burk i kylskåp och låt stå ett par timmar innan användning.

-----

Semmelbullar

1 dl rapsolja
2 ägg
2 tsk svensk honung
8-9 dl fullkornsmjöl av dinkel¨
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
1 krm salt
2 dl havremjölk

Vispa upp äggen och blanda i rapsolja samt honung. Tillsätt nästan allt mjöl, bakpulver, salt och kardemumma och blanda till en grynig massa. Rör snabbt ner mjölken och knåda snabbt ihop till en deg. Tillsätt mer mjöl om det behövs. (Degen ska vara lite kladdig.)
Dela degen i 14 delar och forma varje del till en rund bulle. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda bullarna i mitten av ugnen ca 12 minuter tills de blivit gyllenbruna. Låt kallna under bakduk.



Mandelgrädde

2 dl skållad mandel
1 msk kokosflingor
1 tsk svensk honung
2 dl vatten
1 nypa vaniljpulver

Mixa mandel, vaniljpulver och kokosflingor. Rör ut honungen i vattnet och tillsätt lite vatten i taget under fortsatt mixning.
Grädden tjocknar lite efter mixningen. Låt den därför stå en stund innan användning. Önskas tunnare grädde, tillsätt lite mer vatten.



Skär av ett lock på varje bulle och gröp försiktigt ur den. Blanda inkråmet med mandelmassan och lite havremjölk. Beräkna knappt 1 msk mandelmassa per bulle. Fyll tomrummet i bullen med mandelmassablandningen och fördela mandelgrädde ovanpå. Lägg tillbaka locket och dekorera med kokosflingor.
Ät och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0