Choklad- och jordnötsbollar

Dessa små bollar är helt klart mitt nya favoritgodis. De är söta utan tillsatt socker, tack vare de söta dadlarna och jag lovar att de är försvinnande goda. Bollarna är en variant på receptet hälsobollar som du hittar HÄR. Bloggen tillhör en tjej som delar mitt intresse för att göra allting lite mer hälsosamt - sånt gillar jag :)


Choklad- och jordnötsbollar
30-35 stycken




15 färska dadlar
1½ dl vatten
3 msk kakao
½ dl jordnötssmör
2½ dl havregryn
1-2 dl jordnötter

Kärna och och skär dadlarna i små bitar. Lägg dem i en kastrull och häll över vattnet. Koka upp under omrörning och koka några minuter tills det blivit en tjock kräm. Ta kastrullen från värmen och låt svalna lite. Finhacka jordnötterna under tiden. Blanda ner kakao, jordnötssmör och havregryn i dadelkrämen. Rulla till små bollar och rulla bollarna i nöthacket.

Om du lyckas motstå frestelsen att äta upp alla bollar på en gång förvara dem i en burk i kylskåpet.

Kommentarer
Postat av: H

Haha oj vad förvånad jag blev! Vad roligt att de föll dig i smaken, är sugen på att testa din variant! :D Påskgodis nästa!

2009-04-07 @ 23:57:52
URL: http://myhealth.blogg.se/
Postat av: H

Svar: Ja, jag är verkligen tacksam. Har en stor matbutik nära mig med ett fantastiskt utbud på alternativa varor och mindre märken! Kan välja och vraka bland Saltås bröd, naturligt godis, Reneé Voltair, Kung Markatta mfl.

Ja, att baka själv är ju utan tvivel bäst. Jag är dock lite lat, men snart ska jag ta mig i kragen och följa ditt exempel! Dock lite svårt när man kan göra det så enkelt för sig med Saltå ;)



Vad roligt att du tycker det! :D Ja det brukar jag. Eller stor och stor, det är ju bara jag som använder den just nu så jag behöver inte koka så mycket. Men det står en burk just nu i mitt kylskåp. Brukar ta en klick på gröten tex. Tycker den har hållt sig riktigt bra!



Ha en underbar påsk själv! :)

2009-04-08 @ 21:17:47
URL: http://myhealth.blogg.se/
Postat av: Anna

Oooooh oj oj oj de här kommer garanterat att testas! Lät ju otroligt gott och extra spännande med jordnötssmöret :)

2009-07-23 @ 16:29:58
URL: http://annasnackar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0