Husvisning och parmiddag

Vi var på husvisning igår men vi var långtifrån ensamma. Det var fullt med folk där trots att vi kom jättesent. Husets planlösning var helt underbar, liksom läget men magkänslan övertygade mig inte riktigt. Köket är ett drömkök - husets kärna och jag vill ha det så där i mitt framtida hus. Köket är den viktigaste delen i ett hus för mig eftersom jag spenderar mest tid där. Det ska vara funktionellt och snyggt samt en samlingsplats. Alla ska trivas i mitt kök och det ska finnas mycket plats för att baka och laga mat.

Vi var på middag hos Majs och Thomas igår, riktigt trevlig men enkel tillställning. De hade lagat en enkel men mycket god gryta ur vår gamla hemkunskapsbok. Äntä sköj att den fortfarande är användbar :) Vi bidrog med en äppelkaka med äpplen från svärföräldrarnas träd. Åh, jag längtar tills jag själv får en gård och äppelträd! Kakan ska fyllas med äpplen och kanel, då blir den som godast och gärna med svenska smakrika äpplen, mums!

Äppelkaka
6 svenska äpplen
2 ägg
1 dl råsocker
0,75 dl havremjölk
50 g smör
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
kanel

Värm ugnen till 200 grader. Värm mjölk och smör, ställ åt sidan. Skala äpplena och skiva dem i mindre bitar. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, lägg hälften av äpplena i botten och pudra över kanel. Vispa ägg och socker luftigt. Blanda mjöl och bakpulver, rör ner i äggsmeten. Häll i mjölk och smör, rör om och häll smeten i formen. Lägg resten av äpplena på smeten och pudra över kanel och ev. lite råsocker. Grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter,
Servera med vaniljsås från Oatly.


Kommentarer
Postat av: milla

Det låter jättekul och det är bra att man satsar på de äldre! De ska ju också få leva bra och ha god hälsa =) kram!

2008-09-06 @ 13:34:05
URL: http://halsofreak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0