Matbröd av surdeg och rotsaksmunkar.

Igår när jag kom hem efter jobbet kännde jag att jag ville skapa nånting. Trots ont om plats i frysen efter bönkoket häromdagen ville jag baka bröd. Jag gjorde en typ av grötbröd - som förövrigt är en favorit - men tyvärr har jag inget recept för jag har alltid i allting på måfå.



Jag börjar med att koka en gröt av havregryn, rågmjöl, rågkross och olika sorters frön. Sedan löser jag upp jäst i lite vatten och har i surdeg samt rapsolja. Rivna morötter i brödet blir smaskens och rör ner dem tillsammans med gröten. Tillsätt lagom mängd rågsikt och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa ca 40 minuter. Knåda degen på mjölat bakbord och forma sedan degen till bullar, limpor eller runda kakor - gör helt enkelt som du vill :) Jäs i ytterliggare i ca 40 minuter på plåt under bakduk. Det som skiljer sig mellan de olika brödsorterna är ugnstemperatur och gräddningstid. Bullar gräddas i 225 grader i 10-12 minuter. Limpor gräddas i 175 grader i ca 45 minuter.

När brödet stod på jäsning var det dags för att börja med middagen som bestod av rotsaksmunkar och vitkålssallad med lingonsylt och pumpafrön. Den här rätten kommer garanterat komma med på fler matlistor för det var riktigt gott. Rotsaker smakar SÅÅÅ gott och det är dessutom nyttigt och miljövänligt - kan det bli bättre än med svenska närproducerade grönsaker...?!

Vitkål blandat med lingonsylt är en riktig hit - men det ska vara hemgjord lingonsylt. Inge SKIT som består av hälften socker och dessutom äpplen eller nåt utan RIKTIG sylt med massa lingon och endast lite syltsocker för att framhäva smaken samt för konsistensen. Lingon innehåller naturligt bensoesyra som är konserverande, vilket innebär att sylten är konserverande i sig själv utan en massa tillsatt socker.

Rotsaksmunkar
4 port

2 ägg
2 dl bovetemjöl
5 dl havremjölk
2 - 3 potatisar, ca 200g
2 morötter
1 palsternacka
1 bit rotsellri, ca 100g
salt

Vispa ägg, mjölk och mjöl till en klumpfri smet. Riv rotsakerna fint på ett rivjärn eller i en matberedare. Tillsätt rotsakerna och lite salt i smeten. Hetta upp matfett i en stekpanna och stek rotsaksmeten - som små pannkakor - i några minuter på varje sida.



Njut av rotsaksmunkarna tillsammans med strimlad vitkål, lingonsylt och pumpafrön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0